ویتامین C مدت‌ هاست که به عنوان یک ویتامین مفید شناخته می‌شود و در همه چیز، از قرص جوشان تقویت کننده سیستم ایمنی تا لیوان صبحگاهی آب پرتقال شما وجود دارد. اما اخیراً، این ویتامین به عنوان یک ماده مؤثر در مراقبت از پوست نیز شناخته شده است و به دلیل خواص ضد پیری ، تقویت کننده و روشن‌کننده‌اش مورد توجه قرار گرفته است.اما ویتامین C واقعاً چه کاری برای پوست شما انجام می‌دهد؟ دکتر ملیسا پیلیانگ ، متخصص پوست ، به بررسی مزایای سرم ویتامین C ، زمان استفاده از آن و مدت زمانی که طول می‌کشد تا نتایج را ببینید، می‌پردازد.

ویتامین C 

ویتامین سی برای بدن شما بسیار عالی است، اما وقتی آن را مصرف می‌کنید (مانند غذا، نوشیدنی و مکمل‌ ها)، پوست شما عمدتاً از این مزایا بهره‌مند نمی‌شود. بهترین راه برای بهره‌مندی از مزایای درماتولوژیکی ویتامین C استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی این ویتامین است.

این روز ها، ویتامین C – که به عنوان اسکوربیک اسید یا L-ascorbic acid نیز شناخته می‌شود – اغلب به صورت سرم عرضه می‌شود، اگرچه می‌توان آن را در کرم‌ ها و لوسیون‌ ها نیز یافت که به پوست شما کمک می‌کنند تا به راحتی آن را جذب کند.

از نظر دکتر پیلیانگ ویتامین C یک ماده بسیار خوب برای گنجاندن در رژیم مراقبت از پوست است. در ادامه این بلاگ از سایت ورلدکت ، شما را با مزایای استفاده از سرم ویتامین C آشنا می‌کنیم.

مزایای سرم ویتامین C

1. محافظت از پوست در برابر آسیب‌ ها

پوست ما همیشه در معرض حملات از جانب دشمنان خارجی مانند آلودگی هوا و تابش خورشید، همراه با پیر شدن معمولی است. این عوامل می‌توانند با ایجاد رادیکال‌های آزاد ، مولکول‌های ناپایداری که الکترون‌ ها را از سلول‌ های شما می‌دزدند و آسیب ایجاد می‌کنند، درخشش پوست ما را بگیرند.

منابع رایج رادیکال‌های آزاد شامل :

  • آلودگی هوا
  • الکل ، شکر و تغذیه نامناسب
  • دود سیگار
  • تابش فرابنفش ( UV ) مانند تابش خورشید و تخت‌ های برنزه
  • آفت‌ کش‌ها

اما آنتی‌ اکسیدان‌ ها می‌توانند از پوست شما در برابر رادیکال‌ های آزاد محافظت کنند. شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین C اثرات آنتی‌ اکسیدانی دارد. استفاده از ویتامین C موضعی می‌تواند به کاهش آسیب سلولی و بهبود ظاهر پوست کمک کند.

2. اثرات ضد پیری

رادیکال‌ های آزاد می‌توانند فرآیند پیری پوست شما را تسریع کنند، بنابراین ویتامین C در این زمینه نیز به مقابله با این اثرات کمک می‌کند. همچنین نشان داده شده است که ویتامین C از تولید و افزایش کلاژن ، پروتئینی که بافت‌های بدن شما را به هم می‌چسباند، محافظت می‌کند.با افزایش سن ، پوست کمتر کلاژن تولید می‌کند. این موضوع منجر به ایجاد چین و چروک ، افتادگی و مشکلات دیگر می‌شود، بنابراین محافظت و جایگزینی کلاژن می‌تواند از نشانه‌ های پیری پوست جلوگیری کند.

3. همکاری با کرم ضد آفتاب

وقتی می‌خواهید از پوست خود دربرابر خورشید محافظت کنید، به هر حفاظتی که می‌توانید نیاز دارید و ویتامین C مقداری محافظت اضافی به شما می‌دهد.مطالعات نشان می‌دهند که وقتی ویتامین C را با کرم ضدآفتاب ترکیب می‌کنید، محافظت از آفتاب و پیری ناشی از آفتاب بهتر می‌شود زیرا این دو با هم همکاری می‌کنند. اگر هرگونه نور خورشید از کرم ضدآفتاب عبور کند، ویتامین C آن را خنثی می‌کند.

همچنین استفاده از ویتامین C همراه با ویتامین E و چند ماده موضعی دیگر می‌تواند درد و التهاب ناشی از آفتاب‌ سوختگی را کاهش دهد.

4. کاهش هایپرپیگمنتیشن

ویتامین C به داشتن توانایی در کمک به یکنواخت کردن رنگ پوست با کاهش لکه‌ های خورشیدی و دیگر لکه‌ های تیره روی پوست مشهور است.در یک مطالعه، 73 درصد از شرکت‌کنندگان در هایپرپیگمنتاسیون خود بهبود دیدند در حالی که از ویتامین C موضعی استفاده می‌کردند، هرچند اثرات به نظر می‌رسد که موقتی باشند. پس از متوقف کردن استفاده از این ماده، اثرات شروع به کاهش می‌کنند.

5. کاهش تیرگی زیر چشم

یک مطالعه 14 نفره نشان داد که این ویتامین به بهبود تیرگی زیر چشم که ناشی از جمع شدن خون هستند کمک می‌کند. این مطالعه همچنین نشان داد که توانایی افزایش کلاژن ویتامین C ممکن است به ضخیم شدن پوست زیر چشم شما کمک کند، که باعث می‌شود جمع شدن خون (دایره‌ های تیره) کمتر دیده شود.

عوارض جانبی/احتیاط‌ های استفاده از سرم ویتامین C برای پوست

بیشتر افراد هیچ عارضه جانبی منفی از استفاده از سرم ویتامین C تجربه نمی‌کنند، اما در موارد نادر، ممکن است دچار:

  • خشکی
  • خارش
  • قرمزی

اگر پوست حساسی دارید، با غلظت کم اسید اسکوربیک شروع کنید.

چگونه یک سرم ویتامین C را انتخاب کنیم ؟

محصولات زیادی حاوی ویتامین C در بازار وجود دارند که در قیمت‌های مختلف عرضه می‌شوند. در اینجا برخی نکات برای انتخاب محصول مناسب آمده است:

  • مواد مناسب : همیشه روی بسته‌ بندی سرم ویتامین C نمی‌نویسند ” سرم ویتامین C “. به دنبال محصولی باشید که می‌گوید “اسکوربیک اسید” یا “L-ascorbic acid”، که ویتامین C مخصوص پوست شما است.
  • غلظت 10%–20% : به دنبال سرمی باشید که نه خیلی ضعیف و نه خیلی قوی باشد. اسکوربیک اسید کمتر از 10% فواید مورد نظر شما را فراهم نمی‌کند، اما چیزی بیش از 20% ممکن است پوست شما را به شدت تحریک کند.
  • بطری‌ های غیر شفاف : اگر سرم ویتامین C بسته‌ بندی مناسبی داشته باشد، نباید بتوانید محتوا آن را ببینید. این ماده به نور خورشید ، گرما و روشنایی حساس است، بنابراین به دنبال محصولی باشید که در شیشه تیره یا رنگی محافظت شده است.

چگونه از سرم ویتامین C استفاده کنیم ؟

پس از پاکسازی پوست (و پس از استفاده از تونر ، اگر از آن استفاده می‌کنید) از سرم ویتامین C استفاده کنید. اگرچه استفاده از آن در شب امن است، دکتر پیلیانگ توصیه می‌کند که آن را صبح‌ ها استفاده کنید به خاطر نحوه همکاری آن با کرم ضدآفتاب که تاثیر آن ها افزایش پیدا میکند.

انتظار نداشته باشید که فوراً نتایج استفاده از سرم ویتامین را ببینید.حدود سه ماه طول می‌کشد تا واقعاً اثرات را ببینید، بنابراین صبور باشید.پیشنهاد می‌کنم عکسی از خودتان بدون آرایش یا هر چیزی روی صورتتان بگیرید و سپس هر ماه یک بار عکس بگیرید تا اثرات را بهتر ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *