اسپری‌ ضد آفتاب ، که به عنوان ضد آفتاب‌ های آئروسل نیز شناخته می‌شوند، به دلیل راحتی استفاده بدون دردسر چسبندگی لوسیون و کرم های ضد آفتاب ، در حال محبوب شدن هستند. برخی شرکت‌ ها حتی اسپری‌ های ضدآفتاب مخصوص صورت با مزایای مازاد مانند پوشش مات یا درخشندگی مرطوب کننده را ترویج می‌کنند. اما برخی از اسپری‌ های ضد آفتاب به دلیل داشتن مواد سرطان‌ زا بازگردانده شده‌اند و ممکن است به اندازه فرمول‌ های لوسیونی و کرمی معمولی مؤثر نباشند. در این بلاگ از سایت ورلدکت ، یک راهنما برای انتخاب صحیح اسپری ضدآفتاب و استفاده صحیح از اسپری ضد آفتاب طبق نظر متخصصین پوست آمده است.

نحوه صحیح استفاده از اسپری‌ ضد آفتاب

باید بعد از اسپری کردن ضد آفتاب ، آن را روی پوست بمالید و چیزی به نام فرمول ” بدون نیاز به مالیدن ” وجود ندارد، طبق گفته دکتر استیو داولوی ، متخصص پوست دارای بورد و استاد در دانشکده پزشکی دانشگاه وین استیت.

او افزود باید قبل از مالیدن، یک لایه یکنواخت اسپری کنید تا از پوشش ناهموار و سوختگی جلوگیری کنید. اگر بیرون باد می‌وزد، اسپری ضد آفتاب را روی دستان خود بزنید و آن را به پوست خود بمالید. حتی اگر اسپری صورت است، از اسپری کردن مستقیم آن روی صورت خودداری کرده و از دستان خود برای اعمال ضد آفتاب استفاده کنید.

دکتر آنه چاپاس، متخصص پوست دارای بورد در نیویورک و عضو آکادمی پوست آمریکا ، گفت که والدین باید هنگام استفاده از اسپری ضد آفتاب روی کودکان، از جهت باد نیز آگاه باشند.

آیا اسپری‌ ضد آفتاب ایمن و مؤثر است ؟

داولوی گفت که اسپری‌ های ضد آفتاب همانند کرم‌ ها یا لوسیون‌ ها کار می‌کنند به شرطی که به درستی از آنها استفاده کنید. اما سعی کنید به دنبال اسپری‌ ای باشید که بدون پروپلانت آئروسل ساخته شده باشد، زیرا ممکن است ضد آفتاب را رقیق کند و به محیط زیست آسیب برساند.

پروپلانت مسئول بنزن، یک ماده شیمیایی سرطان‌زا ، در برخی از اسپری‌ های ضد آفتاب بازگردانده شده بود. اگرچه بنزن یک ماده افزوده شده در این ضد آفتاب‌ ها نبود، اما ممکن است یک محصول جانبی یا آلودگی از پروپلانت باشد.سطوح بنزن یافت شده در ضد آفتاب‌ های بازگردانده شده نیز به اندازه مواجهه با بنزن در بنزین ، رنگ‌ ها ، چسب‌ ها و دود سیگار بالا نبود.

بزرگترین نقطه ضعف استفاده از اسپری ضدآفتاب این است که ممکن است محصول را به طور ناهموار و نادرست اعمال کنید.دانستن اینکه آیا به اندازه کافی ضدآفتاب استفاده کرده‌اید تا تمام نواحی در معرض آفتاب بدن را پوشش دهید ، دشوار است و ممکن است بیشتر محصول را هدر دهید اگر نیاز به استفاده از لایه‌ های متعدد داشته باشید.

همچنین خطر استنشاق اسپری وجود دارد. اگرچه اسپری‌ های ضد آفتاب برای پوست و بدن ما ایمن هستند و نباید مصرف یا استنشاق شوند. داولوی گفت مطمئن شوید که هرگز به طور مستقیم به سمت سر یا صورت خود اسپری نکنید، به خصوص زمانی که باد می‌وزد.

همچنین باید از استفاده از اسپری‌های ضدآفتاب در نزدیکی شعله خودداری کنید زیرا محتوای الکلی موجود در محصول قابل اشتعال است.

چه زمانی باید از اسپری‌ ضد آفتاب به جای لوسیون یا کرم ضد آفتاب استفاده کنید؟

اسپری‌های ضدآفتاب در مقایسه با ضد آفتاب‌ های کرمی یا لوسیونی سنتی برخی مزایا دارند. داولوی گفت که او عاشق استفاده از اسپری ضدآفتاب هنگام ورزش کردن یا انجام هر فعالیت بیرونی است زیرا راحت‌ تر روی پوست عرق‌کرده و مرطوب اعمال می‌شود.اسپری‌ های ضد آفتاب برای کسانی که عجله دارند مناسب هستند زیرا سریع خشک می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند برخی از قسمت‌ های بدن را که دسترسی به آنها با دست سخت‌تر است پوشش دهند.

آیا اسپری‌ ضدآفتاب معدنی بهتر از اسپری‌ شیمیایی هستند؟

ضدآفتاب‌ های معدنی، از جمله اسپری‌ ها، به دلیل اینکه برای پوست حساس خوب عمل می‌کنند، محبوبیت یافته‌اند. با داشتن اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم به عنوان ماده فعال ، ضدآفتاب‌ های معدنی کمتر احتمال دارد باعث تحریک و جوش شوند.

داولوی گفت که این نوع ضدآفتاب ” ایمن‌تر از ایمن ” است زیرا مواد تشکیل‌دهنده آن نیز در کرم‌ های ضد جوش برای نوزادان استفاده می‌شوند.

چاپاس اضافه کرد که ضد آفتاب‌ های معدنی نیز برای محیط زیست ایمن‌تر هستند، به خصوص اگر در حال غواصی یا شنا هستید.

شما می توانید تصمیم بگیرید که این تابستان از اسپری ضدآفتاب استفاده کنید یا نه، بهترین محصول آن است که شما دوست داشته باشید و بخواهید به طور منظم استفاده کنید.برای هر ضدآفتابی، مهم این است که چیزی را پیدا کنید که دوست دارید تا آن را به طور منظم استفاده کنید.

سخن پایانی

اسپری‌های ضدآفتاب در صورت استفاده صحیح، به اندازه لوسیون‌ ها و کرم های ضدآفتاب در برابر اشعه‌های UV موثر هستند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که حتی اگر محصول به عنوان فرمول “بدون نیاز به مالیدن” برچسب‌گذاری شده باشد، باز هم ضدآفتاب را روی پوست خود بمالید.

سعی کنید اسپری‌های ضدآفتابی را انتخاب کنید که بدون پروپلانت آئروسل ساخته شده باشند.

اسپری‌ های ضدآفتاب می‌توانند در صورت استفاده صحیح، محافظت موثری در برابر آفتاب ارائه دهند. اما مراقب باشید محصول را به طور مستقیم روی صورت یا سر خود اسپری نکنید، به خصوص وقتی باد می‌وزد. همچنین باید از استفاده آن در نزدیکی شعله باز خودداری کنید تا از خطر سوختگی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *